امام سجاد(ع) می فرماید: حقِ مادر این است که بدانی او تو را حمل کرده است، به گونه ای که هیچ کس فردی را این چنین حمل نمی کند؛ از شیرة جان خودش برای تو صرف کرده است، که هیچ کس این کار را برای تو نکرده است و جز مادر، کسی اینگونه دیگری را غذا نمی دهد؛ در نگهداری تو با گوش و چشم و دست و پا و مو و پوست خود و با تمام قدرت کوشیده است و این تکالیف را با خوش حالی و بی منّت انجام داده است و در این راه همة سختی ها و غم و غصه ها را بر خود هموار کرده است تا هنگامی که دست توانای آفریدگار تو را از شکم او بیرون آورد و متولد شدی؛ خودش تشنه باشد، اما تو را سیراب کند؛ خودش زیر آفتاب سوزان بماند، ولی تو را در سایه نگه دارد؛ راضی بوده است برای آسایش تو از خواب خود چشم بپوشد و آسایش تو را به قیمت رنج و ناراحتی خودش فراهم سازد. رَحِم او جایگاه رشد و دوران جنینی تو بوده است؛ و دامن او بسترِ آسایش تو و پستانش منبع آب و غذای تو و جان او سپر بلای تو بوده است. آیا تو آن قدرت را داری که به شایستگی سپاس او را بگزاری و از او حق شناسی کنی، بجز این که خدا تو را در این راه مدد کند؟ پس به قدر خود از او سپاسگزاری کن.
منو اصلی
اخبار > درآمدي بر چیستی، قلمرو، و چشم اندازهاي فلسفۀ اقتصاد اسلامی....


  چاپ        ارسال به دوست

درآمدي بر چیستی، قلمرو، و چشم اندازهاي فلسفۀ اقتصاد اسلامی....

در دهه هاي اخير، گسترش مطالعات انتقادي فلسفة اقتصاد، محقّقان اقتصاد اسلامي را با سؤالي جدی در مورد نقش مطالعات فلسفي در هويت بخشي به دانش اقتصاد اسلامي و ارتقاي آن مواجه ساخته است. ..

 

In recent decades, the development of criticism studies of the  philosophy of economics, made Islamic economics researchers confront with serious questions about the role of philosophical studies on inspiring the identification and promotion of the knowledge economy.

در اين مقاله، با استفاده از روش تحليل فلسفي، به بررسي چيستي، قلمرو، و چشم اندازهاي فلسفة اقتصاد اسلامي در مقايسه با فلسفة اقتصاد متعارف مي پردازد

تالیفی از استاد محمدجواد توکلی

In this paper, using a method of philosophical analysis, it tries to examine the nature, scope and prospects of Islamic economic philosophy comparing with the conventional economic philosophy

Compiling from M. Tavakoli

فلسفة اقتصاد و بازتوليد دانش اقتصادي

 

Philosophy, economics and reproduction of economic knowledge

 گرچه مطالعات فلسفة اقتصاد به عنوان نگاهي درجة دوم و انتقادي در حوزة مطالعات اقتصاد شكل گرفت، اين رويكرد در ادامة حيات خود به بازتوليد دانش اقتصادي پرداخته است. بر اين اساس، فلسفة اقتصاد را مي‌توان به عنوان نوعي مكتب فكري در قلمرو مطالعات اقتصادي قلمداد كرد. نمونة بارز اين مسئله را مي‌توان در باز توليد دانش اقتصاد در حيطة مطالعات اخلاق و اقتصاد جست‌وجو كرد. برخي از فيلسوفان اقتصادي، پس از تحليل مباني فلسفة اخلاقيِ نظريه‌هاي اقتصادي و تشكيك در رويكرد‌هاي مطلوبيت ‌گرايانه، سعي در بازتعريف عنصر اخلاق در نظريه‌هاي اقتصادي نموده‌اند. از اين‌رو، ادبيات گستردة اخلاق اقتصادي صرفاً در حيطة مطالعات فلسفي توقّف نكرده؛ بلكه مطالعات نظري و تجربي بسياري در مدل‌سازي گرايش‌هاي اخلاقي انسان اقتصادي صورت گرفته است.

در این مقاه که در بخش مقالات فارسی تقدیمتان می گردد با خلاصه ای از این مبحث آشنایی حاصل می گردد

 Although the study of economics as philosophy and critical look at the second degree in the field of economic studies , the viability of this approach in their attempts to reproduce the knowledge economy . Accordingly, the economic philosophy can be seen as a school of thought in the realm of economic studies. An obvious example of this problem can be reproduced in the field of economics, ethics and economics studies be sought . Some philosophers of economics, the analysis of economic theories and principles of utility oriented ethics approach, economic theories have attempted to redefine the ethical element. Thus , the vast literature on economic ethics, not just off the field of philosophical studies but many experimental and theoretical studies have been done on the economic model of human moral attitudes .

 

This paper is  submitted  in the Persian literature with a brief introduction to this topic can be obtained from

 

 

 

 

 

 

 


٢٠:١٢ - 1397/07/07    /    شماره : ١٢٢٦٨    /    تعداد نمایش : ٢٢٢



خروج




كليه حقوق اطلاعات و مطالب اين سايت محفوظ و متعلق به سایت ایران اخلاق می باشد