امام سجاد(ع) می فرماید: حقِ مادر این است که بدانی او تو را حمل کرده است، به گونه ای که هیچ کس فردی را این چنین حمل نمی کند؛ از شیرة جان خودش برای تو صرف کرده است، که هیچ کس این کار را برای تو نکرده است و جز مادر، کسی اینگونه دیگری را غذا نمی دهد؛ در نگهداری تو با گوش و چشم و دست و پا و مو و پوست خود و با تمام قدرت کوشیده است و این تکالیف را با خوش حالی و بی منّت انجام داده است و در این راه همة سختی ها و غم و غصه ها را بر خود هموار کرده است تا هنگامی که دست توانای آفریدگار تو را از شکم او بیرون آورد و متولد شدی؛ خودش تشنه باشد، اما تو را سیراب کند؛ خودش زیر آفتاب سوزان بماند، ولی تو را در سایه نگه دارد؛ راضی بوده است برای آسایش تو از خواب خود چشم بپوشد و آسایش تو را به قیمت رنج و ناراحتی خودش فراهم سازد. رَحِم او جایگاه رشد و دوران جنینی تو بوده است؛ و دامن او بسترِ آسایش تو و پستانش منبع آب و غذای تو و جان او سپر بلای تو بوده است. آیا تو آن قدرت را داری که به شایستگی سپاس او را بگزاری و از او حق شناسی کنی، بجز این که خدا تو را در این راه مدد کند؟ پس به قدر خود از او سپاسگزاری کن.
منو اصلی
اخبار > اخلاق پزشکی،سنت اخلاقی و فلسفه اخلاق


  چاپ        ارسال به دوست

اخلاق پزشکی،سنت اخلاقی و فلسفه اخلاق


اخلاق پزشکی نوعی اخلاق کاربردی فرض می گردد که به قضاوتهای اخلاق عملی از تئوریهای اخلاقی منتج می گردد.چنین قرائتی از رابطه تئوری اخلاق و قضاوت اخلاق از جهاتی نامناسب است.در نگاه استقرایی غالباً به زمینه های تاریخی،اجتماعی و توسعه ای توجه لازم مبذول شده و گاهی توجیهی بر ارائه دلیل اخلاقی اعمال نیست.

در اخلاق عملگرا یا علّی محوریت به موضوع داده شده و بر خلاف اخلاق استقرایی به ویژگی های آن مورد تکیه شده و جزئیات آن با اصول اخلاقی و اشکال مختلف استدلال های بنیادین سنجیده می گردد.دو نمونه از مشخصات اخلاق علّی که باید متمایز گردد ولی غالباً مورد غفلت قرار می گیرد عبارتند از (1) تأکید بر احاطه شرایط و تفسیر آن و (2) ادعای ارتباط بین قضاوت اخلاقی و تئوری اخلاقی بعنوان منابع دانش اخلاقی قرار می گیرد بایستی با حساسیت ولی دیدگاه باز به اخلاق سنتی که ضروریت  پویاتر به حل موارد واقعی بپرازد و نگاه کنیم و بسیار بیش از گذشته اصلاحات ممکن را پذیرا گردیم.

 

Medical ethics, moral philosophy and moral tradition

Original Research Article
Social Science & Medicine, Volume 25, Issue 6, 1987, Pages 637-644
Thomas H. Murray

Abstract

Medical ethics is commonly assumed to be a form of ‘applied moral philosophy’ in which practical moral judgments are deduced from moral theories. This account of the relationship between moral theory and moral judgment is inadequate in several respects. The deductivist approach often results in inadequate attention being given to social, historical and developmental contexts. It also fails to explain some common phenomena in practical moral reasoning.

In contrast to the emphasis in deductivism, a case-centered or casuistic practical ethics insists on immersion in the particularities of cases and on interpretation of details in light of moral maxims and other mid-level forms of moral reasoning. Two features of casuistics that ought to be distinguished but frequently are not, are: (1) the emphasis on immersion and interpretation, and (2) a claim about the relation between moral judgment and moral theory as sources of moral knowledge. Once we consider case-centered moral judgments as sources of moral knowledge, we must also begin to look critically but open-mindedly to moral traditions which, upon examination, appear to be more dynamic and to have more reformist potential than is commonly assumed



١٥:٣٨ - 1397/10/27    /    شماره : ١٣٠٤٧    /    تعداد نمایش : ٣٦٨



خروج




كليه حقوق اطلاعات و مطالب اين سايت محفوظ و متعلق به سایت ایران اخلاق می باشد