امام سجاد(ع) می فرماید: حقِ مادر این است که بدانی او تو را حمل کرده است، به گونه ای که هیچ کس فردی را این چنین حمل نمی کند؛ از شیرة جان خودش برای تو صرف کرده است، که هیچ کس این کار را برای تو نکرده است و جز مادر، کسی اینگونه دیگری را غذا نمی دهد؛ در نگهداری تو با گوش و چشم و دست و پا و مو و پوست خود و با تمام قدرت کوشیده است و این تکالیف را با خوش حالی و بی منّت انجام داده است و در این راه همة سختی ها و غم و غصه ها را بر خود هموار کرده است تا هنگامی که دست توانای آفریدگار تو را از شکم او بیرون آورد و متولد شدی؛ خودش تشنه باشد، اما تو را سیراب کند؛ خودش زیر آفتاب سوزان بماند، ولی تو را در سایه نگه دارد؛ راضی بوده است برای آسایش تو از خواب خود چشم بپوشد و آسایش تو را به قیمت رنج و ناراحتی خودش فراهم سازد. رَحِم او جایگاه رشد و دوران جنینی تو بوده است؛ و دامن او بسترِ آسایش تو و پستانش منبع آب و غذای تو و جان او سپر بلای تو بوده است. آیا تو آن قدرت را داری که به شایستگی سپاس او را بگزاری و از او حق شناسی کنی، بجز این که خدا تو را در این راه مدد کند؟ پس به قدر خود از او سپاسگزاری کن.
منو اصلی
اخبار > وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَن فِي الْأَرْضِ


  چاپ        ارسال به دوست

سوره زمر..

وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَن فِي الْأَرْضِ

 

 

نفخ به معنای دمیدن و صور به معنای شیپور است. این تعبیر کنایة زیبایی از حوادث ناگهانی و هم زمانِ پایان دنیا و آغاز جهانِ آخرت است؛ و بیانگر آن است که خداوند به سادگیِ دمیدن در شیپور اهل آسمان ها و زمین را می میراند؛ و دوباره با همین نفخ صور آنان را زنده می کند. البته این معنا در آیة 8 سورة مدثر به نقر در ناقور و در آیات 1 تا 3 سورة قارعه به قارعه و در آیة 49 سورة یس به صیحه تعبیر شده است.

بر اساس این آیات، در پایان جهان صیحة عظیمی اهل آسمان ها و زمین را می میراند و این صیحة مرگ است. بر اساس روایات، مأمور نفخ صور اسرافیل است و شیپور او یک سر و دو شاخه دارد که فاصلة میان این دو شاخه از یکدیگر به اندازة فاصلة آسمان تا زمین است؛ البته این گونه حوادث از حیطة ادراک آدمی به دور است.

 

 


١٠:٢٨ - 1397/10/21    /    شماره : ١٣٢٤٣    /    تعداد نمایش : ٥٣٣



خروج




كليه حقوق اطلاعات و مطالب اين سايت محفوظ و متعلق به سایت ایران اخلاق می باشد