امام سجاد(ع) می فرماید: حقِ مادر این است که بدانی او تو را حمل کرده است، به گونه ای که هیچ کس فردی را این چنین حمل نمی کند؛ از شیرة جان خودش برای تو صرف کرده است، که هیچ کس این کار را برای تو نکرده است و جز مادر، کسی اینگونه دیگری را غذا نمی دهد؛ در نگهداری تو با گوش و چشم و دست و پا و مو و پوست خود و با تمام قدرت کوشیده است و این تکالیف را با خوش حالی و بی منّت انجام داده است و در این راه همة سختی ها و غم و غصه ها را بر خود هموار کرده است تا هنگامی که دست توانای آفریدگار تو را از شکم او بیرون آورد و متولد شدی؛ خودش تشنه باشد، اما تو را سیراب کند؛ خودش زیر آفتاب سوزان بماند، ولی تو را در سایه نگه دارد؛ راضی بوده است برای آسایش تو از خواب خود چشم بپوشد و آسایش تو را به قیمت رنج و ناراحتی خودش فراهم سازد. رَحِم او جایگاه رشد و دوران جنینی تو بوده است؛ و دامن او بسترِ آسایش تو و پستانش منبع آب و غذای تو و جان او سپر بلای تو بوده است. آیا تو آن قدرت را داری که به شایستگی سپاس او را بگزاری و از او حق شناسی کنی، بجز این که خدا تو را در این راه مدد کند؟ پس به قدر خود از او سپاسگزاری کن.
منو اصلی
اخبار > مبانی اخلاق حرفه ای در سازمان-بخش 8....


  چاپ        ارسال به دوست

مبانی اخلاق حرفه ای در سازمان-بخش 8....

1-1-1-1    ژان ژاک روسو(1778-1713):
روسو وجود اخلاق در آدمی را امری فطری و ذاتی می داند و معتقد است، بنیاد آدمی بر خیر است ولی شر معلول تمدن و عوامل اجتماعی است. طبیعت انسان پاک و بی آلایش است وجامعه است که این فطرت پاک را آلوده و خراب می کند. کلام صریح خود بر علیه تفکر را اینگونه بیان می کند:« به جرات ادعا می کنم که حالت تفکر مخالف طبیعت است وشخص متفکر و به قول ما روشنفکر حیوان فاسدی است». (ویل دورانت، 1384)
روسو در تجلیل از وجدان چنین می گوید: « ای وجدان؛ ای وجدان؛ ای غریزه الهی، ای ندای ملکوتی و ازلی، ای راهنمای مطمئن و موتمن یک موجود نادان و محدود ولی باخرد و آزاده، ای قاضی مصون از خطا در تشخیص خیر و شر، ای که انسان را مشبه به خداوندگار می نمایی و طبیعت انسان را عالی و رفتار او را اخلاقی می سازی». (ژکس، 1362)..

1-1-1-1 Jean-Jacques Rousseau ( 1778-1713 ) :

Rousseau have an intrinsic ethical man knows and believes , the foundation of human civilization and social factors have an effect on is good , but evil . Human nature is clean and open society that makes it clear nature infects and destroys  . Word of his outspoken against the idea that these states   dare to claim that nature is the opposite of thinking or personal mode of thought of our Promises intellectual animal is corrupt . " ( Will Durant , 1384



دانلود فايل : theoric_8.pdf ( 176KB )


١٧:٠٣ - 1396/12/09    /    شماره : ١١٥٣٠    /    تعداد نمایش : ٩٣١



خروج




كليه حقوق اطلاعات و مطالب اين سايت محفوظ و متعلق به سایت ایران اخلاق می باشد